Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Monday, November 15, 2010

tanggal 13 NOVEMBER 2010


pix ini di ambil pada tanggal 13 NOVEMBER 2010(sabtu). inilah kuetiaw goweng deya. hikhik. sebenarnya bf kesayangan aku en.ahmad firmah suhada aka odei vera tingin memakan kuetiaw yg aku masak dulu.
* ONLINE CALL !!!!!! *
"bee : huny wat pew jew"
"huny : xde wat pe. duduk2 jew"
"bee : ok. huny kata nk masakkan bee kuetiaw goreng mcm hari tu?" 
" huny : aik? bile mase huny kata nk masakkn, xde pown huny ckp. wek! " 
"bee : ala! xnk masak xpe la. xyah masak!! " 
ehehe. majok play dye..mumy aku plak time tu ada, mumy pown ckp " mumy : knp tu nk masak2 kuetiaw goreng plak ke" "deya : a'a mumy odie ckp dye dh lama xmam deya masak, dye tingin nk mam kuetiaw goreng, odie ckp deya kata kt deya deya nk masakkan? mane ade owg ckp mcm tu kt dye mumy." "mumy : ala! masakkan jela tok dye,kasihan dye nak makan tu." dalam aty aku " wek! manje tol kalahkan ku..mumy pown manjakan sangat odie tu..kikiki" actly aku penah masakkn tok dye time kita org first kapel lu, masa tu bulan pose dye ckp tingin nk mam aku masak. time tu aku still study n last class nk cuti sem dh pown.. so before g class aku masak lu ciap2 then bwk p class. balik jmpe dye kaci dye suh mam, dye ckp anti mam kt uma, then buka kita p mam mc'd kt msajid jamed  :). dye balik mam ckp " thanx huny masakkan tok bee, sedap sangat" wowowo.lamanya memory tu..hikhik..dh setahun kot..so aku pown dengan aty yg ikhlas nk masak kn la tok dye..cian dye kunk kempunan plak bf ksygan aku tu...kikiki. pg2 lg jam 8.30 da mangon mumy tejot ckp nk p pasar rejang, setapak nk beli barang nak masak. k2 aku ngn semangatnya munday then get ready. smpai2 pasar belika kuetiaw, udang cikit, daging n sawi..smbil2 tu p mam breakfast ngn mumy. mam toosai!! dap ooowww!! then balik2 tido ngantok kot ptg lebih kurang jam 1.15 kot masak t mucuk2 nk dtg 1.30..gowng punye gowng last ciap gak before dye dtg uma..lambt goweng sebab balik pasar tito punya pasal. hikhik. so ini lah hasilnya kuetiau goreng cinta.. :)


"sapa2 nk try boleh la try resepi ini. mudah, ringkas n senang!! xsedap mane pown, tapi nk buat kongsi2 resepi :)"


BAHAN-BAHAN
1. minyak masak
2. kuetiaw kecil (yg mcm cina pakai tok goweng charkuetiaw)
3. sawi
4. bawang putih
5. kicap pekat
6. kicap cair
7. ajinomoto
8. daging/udang (xkesah bahan2 ikot cita rasa)
9. tomato sos
10. cili sos
11. sos tiram


CARA-CARA
1. tumbuk bawang putih sehingga hancur
2. tuangkan minyak kedalam kuali, tumis bawang putih sehingga wangi
3. masukkan bahan-bahan spt udang/daging (xkesah bahan2 ikot cita rasa) goreng sehingga masak
4. masukkan kicap pekat, kicap cair, cili sos, tomato sos, sos tiram dan ajinomoto secukup rasa. 
5. kacau sehingga sebati
6. masukkan kuetiaw yg sudah dicuci terlebih dahulu tadi
7. gaul bahan2 sama kuetiaw sehingga sebati n warnanya rata kemudian masukkan sawi
8. kecil kan api tunggu sehingga kuetiaw kering sedikit, sekirannya citarasa berbeza tak mahu kering, tuangkn sedikit air jadi basah la dye. hehehe
9. hidangkn di pingan, hiris beberapa cili merah dah daun bawang keatas kuetiaw utk menambahkan seri.
10. siap sedia tok makan. hikhik


selamat mencuba! xtahu dap tak? kicap pekat n kicap cair yg mumy aku beli xtahu jenama apa, tapi yg pasti bukan cap kipas udang..nanti aku cheq balik..lupe ah!! 

No comments:

Post a Comment